Movies that Matter

Een week geleden was het een heel moeilijke beslissing het festival af te gelasten. Nu kunnen we ons er even niets bij voorstellen: met 150 mensen in een zaal van films genieten. 

Het Movies that Matter festival van 2020 kon vanwege de coronapandemie niet doorgaan. Een immense teleurstelling voor festivalorganisatie, filmmakers en bezoekers die zich op mooie films hadden verheugd – en misschien al kaartjes hadden gekocht.

Er is goed nieuws! Een deel van de films kunt u alsnog zien. Gedurende de oorspronkelijke festivalweek, 20-28 maart, zijn ze te bekijken via streamingplatform Picl, een samenwerking van filmtheaters en distributeurs.  Naast de films kunt u er videointerviews met makers vinden. Een minifestival in eigen huiskamer, laten we het zo maar noemen. Klik hier voor het online programma van Movies that Matter.

Tegen betaling van een bioscoopkaartje à € 8,50 per titel ziet u zo de films die op uw verlanglijstje stonden. Dat geld gaat naar makers, die hun films natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen willen laten zien, naar distributeurs die nu toch een betalend publiek vinden. En naar filmtheaters, die nu met lege zalen zitten.

 Lijdt het festival groot verlies door deze uitzonderlijke situatie?
Ja, zeker. Movies that Matter is een stichting, een culturele organisatie die als doel heeft goede, maatschappelijk waardevolle films te vertonen voor een geëngageerd publiek. De kaartverkoop is belangrijk, maar dekt niet de kosten die de organisatie maakt om een festival neer te zetten.

Ik had kaartjes voor de Trouw-middag gekocht. Kan ik de geplande films alsnog gratis zien op Picl?
Movies that Matter en Picl zijn twee verschillende organisaties. Helaas is het niet mogelijk de gekochte kaartjes te compenseren.

Kan ik wel mijn geld voor festivalkaartjes terugkrijgen?
Het simpele antwoord: ja. Tegelijkertijd betekent dit in de praktijk dat het wel even kan duren voordat dit is geregeld. Deels doordat het festival en de theaters in Den Haag waar de vertoningen zouden plaatsvinden, aparte organisaties zijn. En deels doordat deze instellingen nu op halve mankracht functioneren. We vragen uw begrip en geduld.

Als Trouwlezer ben ik fan van het festival en wil het graag steunen. Wat kan ik doen?
U kunt ons enorm helpen door het geld voor gekochte kaartjes niet terug te vragen. Hoe vreselijk we het ook vinden dat het festival is geannuleerd, we stoppen onze energie nu, liever dan in financiële administratie, in dat waar we goed in zijn: zorgen dat u zoveel mogelijk goede films kunt bekijken.

 Leuk, ik ga eens kijken op Picl. Zijn de films voor lange tijd te zien?
Dat varieert. Sommige films zijn de hele week te bekijken, sommige langer. Maar sommige slechts enkele dagen. Per titel ziet u de beschikbaarheid.

Is er volgend jaar weer een Movies that Matter festival?
Per dag lijkt onze wereld te veranderen, ver in de toekomst kijken doen we maar even niet. Maar Movies that Matter en Trouw staan te springen om, zodra dat mogelijk is, te gaan werken aan de volgende editie. We houden u op de hoogte.

 

In onderstaande speciale bijlage besteedt Trouw aandacht aan films die te zien zijn op het Movies that Matter-festival. Het programma van dit filmfestival is hier te vinden. 

Een schaapsherderin die het opneemt tegen een machtig mijnbouwbedrijf. Het is het gevecht van een mier tegen een olifant. Maar de Peruaanse Máxima laat zich niet intimideren. Ze blijft zich tot in de rechtszaal aan toe verzetten tegen de verwoesting die de mijnbouw aanricht in het Andesgebergte.

Máxima is een van de krachtige heldinnen van het Movies that Matter Festival 2020 in Den Haag. Toeval of niet, in opvallend veel films spelen vrouwelijke activisten de hoofdrol. Hun doelen verschillen, ze strijden tegen de bezetting van de Palestijnse gebieden en voor vrijheid van meningsuiting in Vietnam. Ze voelen zich klein als mieren, maar gaan toch dóór. En de olifant voelt dat, soms, een beetje. 

Naast de vrouwelijke activist dringt zich nog een thema op: de westerse blik op Afrikaanse landen. Lange tijd was het vanzelfsprekend dat westerse fotografen en filmmakers naar bijvoorbeeld Congo trokken, om daar de oorlog en ellende te registreren. Maar kloppen hun observaties wel? Of komen ze met stereotyperingen thuis? Moeten ze stoppen met filmen?

Ze roepen prikkelende vragen op, deze filmmakers uit de hele wereld, ook over hun eigen rol.

Het ultieme verzamelobject: het paspoort van Anton Mussert

Het paspoort van Anton Mussert is het ultieme verzamelobject

Fascisme in Nederland, dat was de NSB, toch? Nee, laat de uitstekend gedocumenteerde film ‘Allen tegen allen’ zien: fascisme was veel breder vertakt. Filmmaker Luuk Bouwman is er niet op uit te oordelen, hij is veel nieuwsgieriger naar wat fascisme eigenlijk is. In de film komen intrigerende verzamelobjecten voorbij: speldjes, een lidmaatschapspas, kunstvoorwerpen en, hoogtepunt, het paspoort van NSB-leider Mussert. maar als kijker spits je pas echt de oren als je de overeenkomsten ziet met het nu.

Verzet tegen westerse camera in Afrikaanse landen. ‘Stop met ons filmen!’

Verzet tegen westerse camera in Afrikaanse landen. ‘Stop met ons filmen!’

‘Stop filming us’ lijkt een eenduidige boodschap te hebben: westerse camera’s, stop met ons filmen. Zie je een foto van een zielig arm kind tegen een stoffige achtergrond, dan weet je meteen dat er een westerling achter zit. Maar de film trekt juist geen eenduidige conclusies. Stoppen met filmen? Laat dat vooral niet gebeuren. 

Een lekker vet aangezet verhaal, 'Lola vers la mer'

Een jonge transgender met een grote mond, dat is Lola. En je gaat van haar houden in de film ‘Lola vers la mer’. Het is een indrukwekkende film over Lola die via rouw misschien toch weer in contact komt met de vader die ze al had opgegeven. 

Angolese ex-soldaten blikken terug op een ideologische oorlog: dader of slachtoffer?

Aanvankelijk kreeg regisseur Boris Gerrets deze Angolese ex-soldaten niet aan het praten. Te veel pijn, te veel verdriet. ‘Lamentations of Judas’ is niet alleen een inkijkje in de geschiedenis, maar ook een vorm van genezing.

Vrouwelijke activisten ontdekken de macht van het weigeren

Vrouwelijke activisten ontdekken de macht van het weigeren

In opvallend veel films van Movies that Matter spelen vrouwelijke activisten de hoofdrol, Greta Thunberg is zeker geen uitzondering. Verschillende documentaires tonen vrouwen, van Vietnam tot Israël, in hun zoektocht naar rechtvaardigheid. Eén ding lijken ze gemeen te hebben: aanvankelijk voelen ze zich klein, heel klein. 
De keuze van Martin Koolhoven

Jaren voordat Bong Joon-ho vier Oscars ontving voor ‘Parasite’ (waaronder Beste Film en Beste Regie), maakte de Zuid-Koreaanse regisseur al furore met zijn Engelstalige debuut ‘Snowpiercer’. In deze sciencefictionfilm is de mensheid vrijwel uitgeroeid door een ijstijd die zij zelf heeft veroorzaakt in een poging klimaatverandering te bestrijden. Regisseur Martin Koolhoven vertelt waarom dit zijn keuze is voor Movies that Matter. Lees hier meer.

Gaat de ongehuwd zwangere Samia haar kind afstaan, zoals gepland?

Gaat de ongehuwd zwangere Samia haar kind afstaan, zoals gepland?

Wat de film ‘Adam’ zo bijzonder maakt, is dat je een inkijkje krijgt in het huiselijke leven van Marokkaanse vrouwen, in hun gedachten- en gevoelswereld, iets waar mannelijke regisseurs doorgaans aan voorbij gaan. Ook bijzonder: Maryam Touzani kreeg makkelijk subsidie voor haar film over het schrijnende lot van een ongehuwd zwangere vrouw. Bijzonder, want seks voor het huwelijk is in Marokko verboden. 

In het verwoeste Oekraïne bloeit toch iets moois op, ooit

In het verwoeste Oekraïne bloeit toch iets moois op, ooit

Het is 2025 en de oorlog in Oekraïne is voorbij. Katia en Sergei graven samen lijken op. In die bizarre setting groeit tussen hen iets moois. De film ‘Atlantis’ toont een sprankje hoop over het Oekraïne van de nabije toekomst. Filmmaker Valentyn Vasyanovych vertelt in dit interview over zijn nieuwe film. ‘Ik wilde geen wapengekletter.’ 
De keuze van Vera Pauw

Katherine Johnson was een sleutelfiguur bij de maanlanding en meer Apollomissies. Maar decennialang wist bijna niemand hoe belangrijk haar berekeningen waren voor het succes van de Nasa. De biografische film ‘Hidden Figures’ laat zien hoe moeilijk het kan zijn voor zwarte vrouwen als Johnson en haar teamgenoten om erkenning te krijgen. Vera Pauw, pionier van het vrouwenvoetbal in Nederland, vertelt waarom ‘Hidden Figures’ haar keuze is voor Movies that Matter. Lees hier meer. 

Een fantastische observatie van de hoogmoed van de mens

Een fantastische observatie van de hoogmoed van de mens

In Californië moeten bergen aan de kant voor een nieuwe woonwijk, in de Alpen wordt een immense nieuwe tunnel aangelegd. De mens graaft en graaft, en verwoest zo de planeet. Nikolaus Geyrhalter zadelt zijn publiek op met een zeker ongemak, al blijft het fascinerend om te zien. 
Teksten: Iris Pronk, Remke de Lange, Jeroen den Blijker, Rufus Kain, Pieternel Gruppen
Website: Charlot Verlouw