CORONA IN BEELD
Tekst: Johan van Heerde Beeld: Arie Kievit
Fotograaf Arie Kievit legde de gevolgen van het coronavirus vast. Zijn fotodocument Corona – crisis in beeld’ ligt vanaf volgende week in de winkel.
Of het coronavirus Arie Kievit nog verrast? Absoluut, zegt fotograaf. Kievit kreeg in de zomer net als veel anderen even het gevoel dat het ergste misschien achter de rug was. De ziekenhuizen lagen immers veel minder vol en het virus leek getemd. Het was ijdele hoop.
Opnieuw brengt Kievit het leed dat wordt veroorzaakt door het virus in beeld. Dat doet hij sinds februari, onder meer als fotograaf voor Trouw. De foto’s die hij schoot tussen februari en oktober bundelde Kievit in een fotoboek: ‘Corona – crisis in beeld’. Vanaf volgende week ligt het boek in de winkel. .
Kievit werd hij na enkele weken door het Rode Kruis toegelaten tot een noodhospitaal in het Theaterhotel De Oranjerie van Van der Valk in Roermond. Het is een klus die de fotograaf is bijgebleven. “Daar lagen patiënten die zogezegd ‘te goed voor het ziekenhuis maar te slecht voor thuis’ waren. Ouderen, die weinig baat meer hadden bij een plek op de ic.”
25.03.20 | AMERSFOORT Bij het Rode Kruis in Amersfoort staan ook vrijwilligers klaar om mensen naar huis te vervoeren waar ze in quarantaine gaan
“Toen de ziekenhuizen hier volstroomden zagen we vooral beelden uit China en Italië. Maar ik wilde juist de crisis in eigen land in beeld brengen”
Kievit legde de coronacrisis vast in Roermond, Groningen en Amersfoort. Maar vooral in Zuidwest-Nederland. Vanuit zijn woonplaats Nieuw-Beijerland kwam hij in Rotterdam, Dordrecht, Katwijk, Breda, Bergen op Zoom en Tilburg. Hij fotografeerde bij verjaardagen en begrafenissen, de speech van Rutte en demonstraties van Viruswaanzin en in verpleeghuizen, revalidatiecentra en mondkapjeswinkels.
27.05.20 | KRALINGSE BOS, ROTTERDAM In het Vroesenpark, Het Park bij de Euromast en het Kralingse Bos zijn cirkels aangebracht waarmee je je eigen ‘aura’ kunt afbakenen zodat andere mensen niet te dichtbij komen
“Daar lagen patiënten die zogezegd ‘te goed voor het ziekenhuis maar te slecht voor thuis’ waren. Mensen waren er vooral oud en ziek was mijn inschatting.”
Kievit voelt zich thuis tussen de witte jassen en mondkapjes. De fotograaf begon zijn carrière in de jaren negentig met een bijbaantje bij de Daniël den Hoedkliniek in Rotterdam. Daar schoot hij plaatjes voor het personeelsblad en andere uitingen in het kankerziekenhuis. Ondertussen studeerde Kievit in de avonduren aan de fotoacademie in Den Haag.
Ook in de omgeving van Kievit raken mensen geïnfecteerd met het virus. Nu vaker dan tijdens de eerste golf in maart en april. “Toen vond ik het zelf doodeng”, zegt Kievit. “Ik ben pas 55 geworden en ook niet de jongste meer. Zeker in die beginmaanden was er nog weinig bekend over het virus. Ik zie mezelf als een fitte, sportieve persoon. Maar ook fitte mensen lagen op de intensive care. Daar lag ik wel eens wakker van. Inmiddels gelukkig niet meer.”
Onverwacht eindigt het boek met het meest directe gevolg van het virus: mensen in beschermende pakken die zorgen voor ernstig zieken patiënten. Kievit: “Het zou een boek over de eerste golf worden maar de tweede golf is er al.” De pandemie herhaalt zich gevoelsmatig en dat is terug te zien in de foto’s, die op elkaar gaan lijken. Toch blijft Kievit ze schieten. “We moeten de crisis in beeld blijven brengen. En laten we tegelijk die eerste golf in godsnaam niet vergeten. Er is zoveel gebeurd, zoveel voor altijd veranderd.”
ARIE KIEVIT
De 55-jarige fotograaf Arie Kievit legde de gevolgen van het coronavirus vast op de gevoelige plaat. Zijn fotodocument ‘Corona – crisis in beeld’ ligt vanaf volgende week in de winkel.
Kievit volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkt voor onder meer Trouw, de Volkskrant en het Algemeen Dagblad en is gastdocent aan de Rotterdamse academie. Kievits werk werd meermaals bekroond in een van de categorieën van de Zilveren Camera.
.